7 Ekim 2010 Perşembe

VARLIK VE ZAMAN /HEİDEGGER

VARLIĞIN ÇÖZÜMLENMESİ Kendi varoluşumuzun dolaysız şüphe götürmez şekilde farkındayızdır. O nedenle dye düşünür Heidegger varoluş sorununu ele almanın yolu kendi varoluşumuzun farkına vardığımızda bilincine vardığımız şeyin neliğinin görüngübilimsel bir çözümlemesini ya...pmakla başlar. Varlık Ve Zaman adlı kitabında yaptığı budur. Ağır özenli sistemli neredeyse düşünceli düşünceli yürüyerek varoluşumuzla ilgili bilincimizi oluşturan belli başlı iplikleri tek tek ayırır. Örneğin bilince konu olan bir alan bir tür sahne perde ya da dekor (yani bunun vuku bulabileceği bir dünya) olmasaydı böyle bir bilince kendi varlığımızın bilincine sahip olamayacağımızı gösterir. Dolayısıyla varlığımız doğası gereği “ bu dünyalı”dır. En azından bizim için varlık ile bir tür dünya birbirinden ayrılmaz şeylerdir. Aynı zamanda şu ya da bu şeyin sürmekte olduğuna dair bir kavrayış olmasaydı yine kendi varoluşumuza dair bir bilincimiz olamazdı. Fakat bu bir zaman boyutu gerekli kılmaktadır. Dolayısıyla farkında ve bilincinde olduğumuz varoluş doğası gereği zamansaldır. Yine bu zamansallık bilincimize yer etmemiş olsaydı kendi varoluşumuzun farkına varamazdık. Bizi belli bir biçimde en azından asgari düzeyde kaygılandırması gerekir ki onun farkına varalım. Kaygı indirgenemez bir öğedir. Vs. vs. İşe başlarken varlığımızla ilgili bilincimizin daha ileri bir çözümlemeye elvermeyecek kadar dolaysız doğrudan ve saydam bir şey olduğunu varsaymış olabiliriz; ancak Heidegger bunu reddederek varlığımızla ilgili bilincimizin zengin ve derin bir içgörüyle çözümlemesini yapar. Sonuçta şu sonuca vardı: En önemli yönleriyle bizim varlık kipimizin öğeleri geçmiş şimdi ve gelecek zamana karşılık gelen üç yönlü bir yapısı vardır; bu yüzden son tahlilde varlık zamandır ( kitabın adı da budur).

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder