düşünmeye çağıran nedir? soru işitildiğinde kulağa belirsizlikten uzak gelmekte. açık ve anlaşılır görünmekte . fakat küçük bir düşünme bile : tek anlamdan daha fazlasına sahip olduğunu göstermekte. daha soruyu sorar sormaz iki anlam arasında bocalamaya başlıyoruz. gerçekten de sorunun muğlaklığı daha ileri bir hazırlık olmaksızın cevap ileri sürmeye dönük her çabayı engellemekte.
o halde bu muğlaklığı açıklığa kavuşturmalıyız. 'düşünme ne demektir ? ' sorusunun muğlaklığı onun birkaç mümkün ele alınma tarzını içinde saklamakta . bu dersin ilerleyen aşamasında sorunun sorulabileceği dört tarzı öne çıkarabiliriz.
1-'düşünmek ne demektir?' ilk olarak ve öncelikle şunu söyler; 'düşünme ' dediğimiz nedir, ( bu sözcük ne anlama gelmektedir) kendisine 'düşünme ' adını verdiğimiz nedir?
2-'düşünmek ne demektir?' ikinci olarak şunu da söyler; geleneksek öğreti bizim düşünme adını verdiğimiz şeyi nasıl anlar ve tanımlar? iki bin beş yüz yıldan beri düşünmenin temel ayırt edici özelliği olarak kabul edilegelen nedir.? geleneksel düşünme öğretisi neden şu ilginç ' mantık' ismini taşır?
3-'düşünmek ne demektir?' ayrıca, üçüncü olarak şunu söyler: tam hakkıyla düşünebiliyor olmamız için ihtiyaç duyduğumuz ( ön koşullar ) nelerdir? her defasında düşünmeyi tam anlamıyla yerine getirebilmemiz için bizden istenen nedir?
4-'düşünmek ne demektir ?' dördüncü ve son olarak şunu söyler: Bizi düşünmeye çağıran , deyiş yerindeyse , bize düşünmeyi emreden nedir? bizi alıp düşünmeye götüren nedir.
bunlar soruyu sorabileceğimiz ve uygun bir çözümlemeyle bir cevaba yaklaşabileceğimiz dört yoldur. sorunun bu dört sorulma tarzı üstünkörü biraraya getirilmemiştir. hepsi birlikte karşılıklı olarak bağlantılıdır. soruyla ilgili rahatsız edici olan , mümkün anlamların çokluğundan ziyade, ( sorunun soruluşunun) bu dört tarzının hepsinin tek bir anlamı işaret ediyor olmasında yatar.
'düşünmek ne demektir?' sorusunun sorulabileceği daha önce zikrettiğimiz dört tarz, birbirinden bağımsız ve irtibatsız yan yana durmazlar. bunlar bu dört yoldan birinin buyurduğu bir birlikle birbirlerine aittirler.
kaynak/kant-schopenhauer-heidegger-Düşüncenin Çağrısı
9 saat önce · Gönderiyi Sil
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder